Insteek
Wanneer men te maken krijgt met leerproblemen wordt er vaak gekeken naar de specifieke deelgebieden; rekenen, taal, lezen, en spelling. Bij ernstige problemen worden begrippen als dyslexie, of dyscalculie gebruikt. Om leerlingen te helpen geeft men een herhaling of andere aanpak van de schoolstof, om zo het kind vooruit te helpen. Blisskid wil naast het in kaart brengen van de schoolvaardigheden, ook kijken naar andere belangrijke deelgebieden zoals: waarnemen, bewegen, reflexen, coördineren, ruimtelijke oriëntatie, concentratie, motivatie en voorstellingsvermogen.
Deze gebieden zijn direct van invloed op de ontwikkeling en het leerproces op school. Een blokkade in één van deze deelgebieden kan grote invloed hebben op de schoolvaardigheden. Daarom moet goed gekeken worden welk deelgebied het eerst aan de orde moet komen.
De Begeleiding
De begeleiding bij Blisskid bestaat niet direct, en enkel uit leerstof om resultaten van lezen, rekenen, of spelling omhoog te krijgen. Motorische en andere remidiërende oefeningen, die werken aan de onderliggende factoren zijn net zo belangrijk en komen mogelijk eerst aan bod.
De gevolgen van leerproblemen zijn vaak heftig en kan andere problemen oproepen, zoals; spanningsproblemen, angsten, ongemotiveerd gedrag, concentratieproblemen en onzekerheid .
Juist daarom vindt Blisskid het belangrijk om bij de hulpaanpak tot de kern van het probleem te komen, en van daaruit een passende aanpak te geven. Zo voorkom je een opeenstapeling van problemen.
Ervaringen:
"ik heb Ingrid leren kennen als een betrouwbare professional, met een brede kijk op de ontwikkeling van het kind. Ik heb als IB-er met haar te maken gehad als dyslexie behandelaar, de opbrengsten van de behandeling waren goed, daarnaast werd ook goed gelet op welbevinden. Ingrid ziet het kind en al zijn facetten en weet hier open over te communiceren. " Jacolien Boer Teuge
"Wij hebben de begeleiding van Ingrid als heel positief ervaren. Ze neemt de tijd om het kind te leren kennen en weet zich goed in de leerling te verplaatsen. Ook denkt ze constructief mee in oplossingen en probeert ze altijd bij het kind aan te sluiten en zo vanuit de talenten van het kind aan de slag te gaan" E. Bonestroo IB-er Apeldoorn
"De lessen waren heel erg leuk. Ingrid had leuke boeken die je mocht lenen. Ingrid legde mij alles heel goed uit waardoor ik het heel goed begreep. En het was heel gezellig" Maud
"Het was altijd gezellig en het ging altijd vloeiend, en door Ingrid heb ik Boys ontdekt, wat ik hele leuke boeken vind" Bram
"De begeleiding helpt wel voor de middelbare school" Douwe
"Hoi Juf Ingrid, u hebt me van mijn problemen afgeholpen, dank u wel u bent de liefste juf" Luuk
"Dank je wel voor al het werk dat je verzet hebt en voor het inzicht in hem als persoon" D.
"Bedankt voor je hulp bij dyslexie. Je was heel lief en deed leuke spelletjes"Benthe
Bedankt voor de lessen die ik bij u heb gehad. Ik hoop dat ik u nog een keer zie op school. Ik vind het jammer dat het voorbij is" M.