De dominantiematrix is een mooie manier om te kijken naar de samenstelling van iemands dominantieprofiel. Het laat zien dat iedereen weer een andere samenstelling heeft in zijn of haar profiel en dat dit ook gevolgen kan hebben voor het functioneren.
Door de uitkomsten kun je te weten komen hoe een kind het beste kan leren of wat er dwars kan zitten. Aansluitend worden van daaruit adviezen gegeven om het leren of de voorwaarden hiervoor te verbeteren. In de veelvoorkomende vragen die er kunnen zijn kan een dominatieprofiel helderheid geven. De dominantiematrix is ontwikkeld door Will Missot van het centrum voor nieuwe leerstrategieën.
Vragen als:
Hoe komt het dat mijn kind moelijk luistert?
Hoe komt het dat mijn kind er altijd door-heen praat?
Wat maakt dat mijn kind moeite heeft om stil te zitten als er iets verteld wordt?
Hoe komt dat mijn kind vaak letters en soms zelfs zinnen overslaat?
Wat maakt dat mijn wil kind altijd ergens aan wil zitten met de handen?
Hoe komt het dat mijn kind cijfers en letters spiegelt?
Hoe komt het dat kinderen met dyslexie niet allemaal op dezelfde manier functioneren? En zo kunnen er meer vragen zijn.